Da! Imam vozniški izpit! To je za navadne ljudi nekaj povsem običajnega. Zame? No ja, jaz sem, ko sem izvedel, da sem uspešno položil vozniški izpit, seveda bil vesel, vendar sem na to gledal z vidika kot nekaj povsem običajnega. Ljudje okoli sebe, tukaj mislim predvsem na ožjo in široko družino in tudi na večino prijateljev, pa so bili veseli, zadovoljni, ponosni!
Torej, vse se da, če se hoče! In kako se je vse skupaj začelo? Najprej je bila želja, vendar moja volja do življenja, do uspehov je bila močnejša od misli na neuspeh. Če sem pošten, na neuspeh nisem nikoli niti prav pomislil! Seveda, kot vsak, ki želi dobiti izpit, mora opraviti zdravniški izpit. Sam sem moral zraven navadnega, narediti se posebnega in sicer s simulacijo vožnje, kjer so mi izmerili dobo odzivnosti. Rezultati so bili neverjetni, še celo boljši od navadnih ljudi. In tako se je začela moja pot do vozniškega izpita.
Naslednje presenečenje! Avto vozim z levo nogo! Z eno nogo! Seveda, avtomatika. Po dveh letih vožnje z spremstvom, smo začeli iskati rešitev, v kateri bi bilo možno, da bi se lahko z avtom vozil SAM! Naj razložim kaj pomeni beseda sam. Sam pomeni, da prideš sam do avta, se vsedeš vanj in se odpelješ. Čisto preprosto, kajne? PA NI! V mojem pomenu, v imenu osebe, ki ima kar težko obliko cerebralne paralize, to niti slučajno ni preprosto. In rešitev je avto, ki je visok, ima stranske drsna vrata in je avtomatik. Takšnih avtov je malo. Vendar obstajajo. In odločili smo se, da bomo takšen avto nabavili. In tukaj se zgodba šele začne! Ko avto pride v Slovenijo, smo ga odpeljali na predelavo, kajti v takšni obliki, kot smo ga nabavili, mi na žalost ne pomeni prav nič. Sedaj vam bom poskušal na razumljiv način napisati, na kaj vse smo morali biti pozorni in kaj vse smo dejansko morali narediti, da se lahko sedaj vozim.
Moj avto ima drsna vrata. Odprtina, ko odprejo drsna vrata je dovolj velika, da se rampa brez težav uporablja. Verjetno boste v tem hipu pomislili, ta avto pa ima tudi sedeže v srednji vrsti. Da. Imel jih je, sedaj jih nima oz. zaradi potrebe po prevozu večjega števila ljudi smo te sedeže oz. bolje rečeno klop predstavili v zadnjo vrsto tako, da je na sredini avtomobila prostor oz. ni ničesar. Rampa je takšna, da se med neuporabo oz. med vožnjo »pospravi« v posebno kaseto, ki je nameščena pod avtomobilom.
Rampa je montirana. Kaj zdaj? Naslednja stvar, ki smo jo storili je, da smo odstranili podlogo s tal in dali pleh (ne vem slovenske besede). Tako smo pridobili 2-3 centimetre. Zakaj je to pomembno? Sledi kmalu! Pridem v avto, a že v naslednjem momentu nastane nova ovira in hkrati presenečenje. Saj veste, ko greš v tako pomemben nakup je pomembno prav vse! In največje presenečenje se je zgodilo, ko sem se s pomočjo rampe dvignil v avto in se odpeljal vanj in videl, da moja glava ni niti blizu stropa! Da, tudi višina od tal do stropa ni nepomembna!
Ovira! Spet ovira! Mar ni dovolj teh ovir? Ovira, ki je nastala pri zavijanju iz srednje vrste na mesto voznika. Seveda smo tudi voznikov sedež umaknili. In ta ovira je bil tank. Pa boste spet pomislili, saj odzunaj tankamo. Se strinjam. Vendar v tem avtu je tank viden tudi noter tako, da ga je bilo potrebno iz notranje strani stanjšati oz. prilagoditi. To je bilo potrebno storiti zaradi širine vozička, ki je širok 65 centimetrov. Poleg tega je bilo potrebno med »voznikovim sedežem« in sovoznikovim sedežem na drugačen način speljati zračnike. Zakaj? Zato, ker bi jih drugače z vozičkom povozil in ne bi bili več uporabni. Medtem ko so to spreminjali, so morali tudi na levi strani pri vratih narediti pleh (ne vem slovenske besede), da nisem, ko sem se pripeljal za volan, z levo veliko kolo padel v jamo, ki je med vrati in podom pri voznikovem sedežu.
Ključavnica. Ker sem levičar in ker je nemogoče, da bi z levo roko šel preko volana, smo morali ključavnico prestaviti. Žal avto ni omogočal, da bi ključavnico enostavno predstavili iz desne na levo stran, zato smo morali poiskati novo rešitev. In smo jo. Na levi strani, na armaturni plošči smo naredili postajo, kamor smo speljali vse kable in kjer je ključavnica. Tako lahko sam brez težav vstavim ključ v ključavnico, avto prižgem in se odpeljem.
Volan. Moje roke niso dovolj funkcionalne, da bi lahko volan upravljal z obema rokama. Zato smo iskali rešitev, kako bom jaz lahko volan upravljal. Kot boste kasneje prebrali, plin in zavoro upravljam z nogo, zato smo iskali opcijo, kako bom upravljal z volanom, saj brez pripomočka, to ni mogoče. Prav tako smo iskali opcijo, kako bom upravljal z lučmi, smerokazi in brisalci. Na sejmu v Düsseldorfu smo videli, da obstaja upravljalna ročica, s katero lahko volan lažje obračaš, hkrati pa imaš na njej funkcije, s katerimi lahko upravljaš z lučmi, smerokazi in brisalci. To mi omogoča, da volana nikoli ne izpustim iz rok.
Ko je bilo to vse pripravljeno, pa je sledil eden izmed najpomembnejših delov te predelave. Kot ste že ugotovili, avto vozim iz vozička. Naslednje vprašanje, ki vam verjetno v tem trenutku roji po glavi je VARNOST! In res, varnost je ključnega pomena in zato vam bom poskušal to čimbolj nadzorno opisati. Vaš stol v avto je pritrjen. Ko vozite se nič ne premika. Tako mora biti tudi pri meni! Če voziček ne bi bil pri miru, bi lahko dobil morsko bolezen! Resno! To je zelo pomembna stvar. Zavore, ki jih ima voziček niso dovolj. Zato imam na tleh pred volanom montirano napravo, ki se reče Permolock. To je originalna naprava podjetja Permobil, ki izdeluje vozičke. Kako Permolock deluje? Na svojem vozičku na podvozju imam montirana 2 štifta (ne vem slovenske besede), ki sta pritrjena na podvozje vozička. S pomočjo štiftov (ne vem slovenske besede), se jaz zapeljem v Permolock in ta naprava me zagrabi. Voz ne gre nikamor, ne morem se premakniti! In voz se spremeni v voznikov sedež! Na armaturki avta imam še en podoben gumb, ki ga pritisnem po vožnji in mi sprosti voziček tako, da se lahko odpeljem iz avta. Na tej točki naj se vrnem na 2. točko, kjer sem omenjal, kako je pomembno, da smo iz tal odstranili tapeto in naredili tla iz pleha (ne vem slovenske besede) in s tem pridobili 2-3 centimetre. To je bilo zelo pomembno! Ko je bila pot do volana možna, se je zastavljalo novo vprašanje. In sicer, ali bom uspel priti pod volan z nogami ali ne. In s tem potem ni bilo nikakršnih težav, ob predpostavki, da je bil volan dvignjen in potegnjen navzven!
Na koncu vsega smo morali storiti le še 2 prilagoditvi, ki sta za VARNOST zelo pomembni. Najprej pa… Presenečenje! Vozim z levo nogo! Naj se vrnem na prvi stavek tega odstavka. Prva pomembna prilagoditev je bila prilagoditev stopalk za zavoro in plin. Stopalke so prilagodili tako, da so naredili novo stopalko za plin. Deluje tako, da ko jaz stopim nanjo, deluje tudi originalna. Na zavori pa so mi naredili »dodatno« zavoro, kot nekakšen podaljšek, da je bližje meni oz. moji levi nogi. S to prilagoditvijo stopalko za plin in zavoro upravljam brez večjih težav, hkrati pa mi je omogočeno, da leva noga počiva na podnožni plošči vozička Permobil F5 Corpus VS. Predvsem je pomembno, da lahko pravočasno z polnim obsegom stopimo na zavoro, če in ko je to potrebno! Druga pomembna prilagoditev je prilagoditev varnostnega pasu. Pasa si sam ne morem zapeti. Zato smo ga prilagodili tako, da je pas vedno zapet v zaklep. Ker pa mora biti zaklep povezan z avtomobilsko tehnologijo, ker drugače opozarja, da nisi privezan, smo ga morali namestiti na pod avta.
Tako! Mislim, da sem vam zelo nazorno opisal, kako stvari potekajo. Avto je bil v predelavi 3 mesece, kar se mi zdi sprejemljivo, če se zavedam, koliko stvari je bilo potrebno na avtu spremeniti in prilagoditi.
Končno pa so si tudi na Vladi RS odprli oči in so leta 2014 dopolnili Zakon o izenačevanju možnosti invalidov (ZIMI). Ta sedaj omogoča, da lahko vsak, ki lahko sam vozi avtomobil oz. bi starši potrebovali prilagoditev avtomobila, da bi lažje prevažali svoje otroke, zaprosi za subvencionirano predelavo avtomobila. Kako to poteka? Vsak posameznik si mora sam priskrbeti avtomobil, kateri bo predmet predelave. Nato gre oseba, ki si želi predelati avtomobil, na URI Soča, kjer je komisija, ki oceni uporabnika, na podlagi katere določi, katere prilagoditve bi vaš avto, posledično uporabnik avtomobila potreboval. Prilagoditve so zapisane v prilogah k Zakonu ZIMI. Na URI Soča po pregledu avta naredijo popis prilagoditev. Nato greš s tem na svojo, domačo občino, kjer na podlagi pravnomočne odločbe o priznanju pravice do prilagoditve vozila upravna enota izda vrednotnico za sofinanciranje plačila vozila. Na tej vrednotnici so zapisane šifre prilagoditev iz »Liste prilagoditve vozila«. Občina ali sam posameznik vrednotnico odnese k izvajalcu, kateri mora opraviti te prilagoditve. Ko je prilagoditev opravljena, moram uporabnik iti z avtomobilom na »pregled« na URI Soča, kjer pregledajo, če je avto prilagojen tako, kot je potrebno in če so narejene vse prilagoditve, ki so jih predhodno predpisali. Izvajalec pošlje vrednotnico, skupaj z opisom nalog, nazaj na občino, ki je vrednotnico izdala in ta mu nato plača prilagoditev avtomobila. Pomembna informacija tukaj je, da lahko za nove prilagoditve zaprosiš le na vsakih 6 let.
Zapomnite si, vsaka vaša najbolj nora ideja, je v tem trenutku v katerem živimo, izvedljiva! Zato z idejami kar pogumno, ker s pomočjo idej, je možno priti tudi do zastavljenega cilja!